top of page

Veelgestelde vragen over 
stapsgewijze Herstart en Opening

- 13 september 2024 - 

Stap voor stap kunnen ouders die in de Pilot al meededen aan (Gelijk)waardig Herstel gaan herstarten. We nemen je daarom graag weer mee in een verduidelijkte versie van de Veelgestelde vragen.

Voor alle Vertellers in de verschillende fases van hun (Gelijk)waardig Herstel organiseren we de komende tijd, stapsgewijs, verschillende Digitale Herstartsessies. Zo kan iedereen vanuit verbinding met elkaar, met vertrouwen en met de goede informatie stappen zetten in het herstelproces. Hieronder vind je meer informatie over wat dit voor jou betekent.

 

Ook voor ouders die geïnteresseerd zijn in (Gelijk)waardig Herstel en meer willen weten, organiseren we Informatiesessies. 


We kunnen ons goed voorstellen dat je vragen hebt over de stapsgewijze herstart en opening. Je kunt hier kijken of jouw vraag erbij staat. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan gerust een mail naar vragen@gelijkwaardigherstel.nl. We beantwoorden je vraag graag!

  • 0.1 Wat is (Gelijk)waardig Herstel?
    (Gelijk)waardig Herstel is een aanvullende schaderoute voor ouders die zijn geraakt door de kinderopvangtoeslagaffaire. In de route kun je werken aan je emotionele en financiële herstel. De herstelroute is ontwikkeld door ouders, kinderen en jongeren zélf, in samenwerking met onafhankelijke experts. We werken op basis van vier uitgangspunten: eigen regie, vertrouwen, neutraliteit en collectiviteit. In de route heb jij steeds de regie; jij bepaalt of, hoe en wanneer je een volgende stap zet. Dus: je bepaalt steeds zélf wanneer je klaar bent voor de volgende stap. En ook de beslissing of je wil afronden via een Collectieve Vaststellingsovereenkomst (C-VSO) of een andere route ligt bij jou. Je wordt door de Stichting (Gelijkwaardig) Herstel in alle stappen gezien, gehoord en bejegend als mens. Zonder oordeel of beoordeling. In de route doorloop je vier fases: Aanmelden Feitenrelaas Schade Analyse Afronding We organiseren ondersteuning zoveel mogelijk in verbinding met andere ouders (‘Vertellers’). Zo ben je van harte welkom bij onze Digitale Informatie Sessies (Zoom). Deze organiseren we meerdere keren per week, je vindt ze bovenaan deze webpagina. Ook heb je een Coördinator waar je terecht kan met al je vragen. Ouders zijn meer dan welkom op onze neutrale locaties; rustige, veilige en fijne plekken waar je andere ouders kunt ontmoeten en kunt afspreken met je Luisterend Schrijver. Er zijn op dit moment neutrale locaties in Den Haag, Almere en Rotterdam. Je vindt onze neutrale locaties hier. In de route word je gematched aan een Luisterend Schrijver. Een vrijwilliger uit de samenleving die zonder oordeel luistert en jouw verhaal – jouw Feitenrelaas -helpt opschrijven. Luisterend Schrijvers zijn mensen die zelf naar voren stappen omdat zij in hun kernwaarde van rechtvaardigheid zijn geraakt en willen bijdragen aan de concrete oplossing voor de kinderopvangtoeslagaffaire. Alle Luisterend Schrijvers worden door ons getraind en ontvangen een certificaat. Ook de Schade Analisten zijn onafhankelijk en lezen jouw Feitenrelaas zonder oordeel. Zij zetten de impactvolle gebeurtenissen uit jouw Feitenrelaas om naar (im)materiële schadeposten. De Schade Analist neemt de tijd om jouw berekening met jou te bespreken en toe te lichten. Je hebt alle ruimte voor vragen zodat je tot in detail weet hoe de berekening is opgesteld en waar de bedragen op gebaseerd zijn. Uiteindelijk vormt de berekening van de Schade Analist de basis voor het financiële voorstel dat je ontvangt (de C-VSO). We vertellen je graag wat we wel en wat we niet doen. Wij geven géén advies over de manier van afronden. Je maakt zelf de keuze van financiële afronding op basis van de berekening van onze onafhankelijke Schade Analist. Met neutrale ondersteuning van Stichting (Gelijk)waardig Herstel kom je - als jij dat wil - tot een C-VSO met de Staat.
  • 0.2 Welke fases zijn er in de route?
    Jouw (Gelijk)waardig Herstel bestaat uit vier fases: Aanmelden Feitenrelaas Schade Analyse Afronding Elke fase bestaat uit een aantal stappen. Hieronder zie je de verschillende fases en stappen. In de hele route heb jij de regie. Je kunt dus op elk moment bepalen dat je iets anders wil of wil stoppen. Ook bepaal jij wanneer je een volgende stap zet.
  • 0.3 Wie kom ik tegen?
    Tijdens je route bij (Gelijk)waardig Herstel sta je in verbinding met verschillende mensen. We leggen je graag uit welke mensen dat zijn en wat hun rol is. Vertellers Elke ouder die zich aanmeldt voor (Gelijk)waardig Herstel noemen we een Verteller. Jij bent één van deze Vertellers, maar samen met jou zijn er nog veel meer Vertellers die kiezen voor de (Gelijk)waardig Herstel route. Het kan helpen om tijdens de hele route de andere Vertellers op te zoeken, bijvoorbeeld door het bijwonen van een Digitale Informatie Sessie. Zo kun je steun vinden bij elkaar en kun je elkaar helpen. Deze sessies in Zoom organiseren we meerdere keren per week. Bovenaan deze webpagina vind je een overzicht van alle Digitale Informatie Sessies en de Zoom-links. Coördinator De Coördinator is er om jou te helpen vanaf het aanmelden tot het moment dat je jouw (Gelijk)waardig Herstel route hebt afgerond. Deze neutrale persoon werkt voor de Stichting (Gelijk)waardig Herstel. Als je problemen hebt tijdens de route, zoals technische vragen of andere dingen waar je tegenaan loopt, kun je bij de Coördinator terecht. Je Coördinator heeft geen toegang tot jouw Feitenrelaas. Luisterend Schrijver Een Luisterend Schrijver is een vrijwilliger uit de samenleving. Dit is iemand die graag wil helpen door te luisteren en het verhaal van een Verteller op te schrijven. Luisterend Schrijvers zijn mensen die zelf naar voren stappen omdat zij in hun kernwaarde van rechtvaardigheid zijn geraakt en willen bijdragen aan de concrete oplossing voor de kinderopvangtoeslagaffaire. Zo draagt de samenleving als collectief bij aan de oplossing. Mensen die zich aanmelden als Luisterend Schrijver volgen eerst een training. Hier leren ze over eigen regie, vertrouwen, neutraliteit en collectiviteit, maar ook over de route van Vertellers en hun rol als Luisterend Schrijver. Een Luisterend Schrijver is geen hulpverlener, maar een neutraal persoon die jou helpt om je verhaal goed op te schrijven. Luisterend Schrijvers die de training met succes hebben doorlopen, krijgen een certificaat en zijn klaar om het verhaal van een Verteller op te schrijven. Schade Analyse Team Onze onafhankelijke Schade Analisten werken net als de Coördinatoren voor de Stichting (Gelijk)waardig Herstel. Zij zijn getraind om jouw Feitenrelaas te bekijken en om op basis daarvan schadeposten vast te kunnen stellen. Ook het Schade Analyse Team werkt vanuit de vier waarden van (Gelijk)waardig Herstel: eigen regie, vertrouwen, neutraliteit en collectiviteit.
  • 0.4 Wat zijn de uitgangspunten van (Gelijk)waardig Herstel?
    De uitgangspunten van (Gelijk)waardig Herstel zijn eigen regie, vertrouwen, neutraliteit en collectiviteit. Eigen regie In elke stap staat jouw eigen regie, de regie van jou als Verteller centraal. Je maakt steeds zelf de keuze over het tempo en de plek waar je bijvoorbeeld afspreekt met je Luisterend Schrijver. Ook ligt de keuze om door te gaan, te pauzeren of te stoppen alleen bij jou. Vertrouwen Wat jij hebt meegemaakt wordt geloofd. Jouw verhaal is waar. Hierbij staat het luisteren zonder (voor)oordeel centraal, de bewijslast ligt niet bij jou. Alles wat jij vertelt, dat wordt geloofd. En: we vertrouwen elkaar ook als collectief en doen dit samen. Neutraliteit De route wordt georganiseerd door de neutrale en onafhankelijke stichting (Gelijk)waardig Herstel. Dus buiten de overheid om. Gesprekken vinden plaats op een plek die veilig en neutraal voelt. We hebben fijne, respectvolle en gastvrije neutrale locaties tot onze beschikking, waar je welkom bent. Hier zijn mensen gelijkwaardig en staat dialoog centraal. Collectiviteit Collectief falen vraagt om een collectieve oplossing. Alle betrokkenen van (Gelijk)waardig Herstel zijn onderdeel van een onafhankelijk collectief van ouders, vrijwilligers, partners en deskundigen die (samen)werken op basis van gedeelde waarden en een menselijke, eenduidige en transparante aanpak. Dit onafhankelijke collectief zorgt voor de versnelling en kwaliteit van de hersteloperatie. We doen het samen! Collectiviteit zit ‘m ook in de manier waarop we de route organiseren en Vertellers en Luisterend Schrijvers ondersteunen. Zo organiseren we meerdere keren per week fysieke en digitale informatie sessies met meerdere Vertellers of Luisterend Schrijvers. Op die manier kunnen we van elkaar leren, kunnen we elkaar steunen en houden we de uitvoeringskosten laag. Want wij vinden dat het geld moet gaan naar de mensen om wie het gaat, de getroffen ouders.
  • 0.5 Hoe is mijn privacy gewaarborgd?
    Jij geeft telkens toestemming voor het gebruik, opslaan en delen van jouw gegevens. Privacy vinden we heel belangrijk en we voldoen aan alle privacyregels die in Nederland gelden. We gebruiken of slaan persoonlijke gegevens alléén op na jouw nadrukkelijke toestemming. Ook als in een wet staat dat we bepaalde persoonlijke gegevens mogen gebruiken of opslaan, zullen we dat altijd duidelijk en van tevoren communiceren. We gaan zorgvuldig om met alle informatie en gegevens die we ontvangen of onder beheer hebben. Dat geldt natuurlijk ook voor jouw Feitenrelaas. De basis van dit beheer is vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Maar ook zonder de wet zorgen we ervoor dat jouw privacy goed beschermd is. Om ervoor te zorgen dat jij jouw Feitenrelaas in een vertrouwde omgeving en in vrijheid kan vertellen en laten opschrijven, is ons online Portaal goed beschermd. Ook geef jij in het Portaal telkens toestemming wie toegang heeft tot jouw gegevens en met wie jij het wil delen (Luisterend Schrijver, Schade Analyse Team). Die toestemming kun je ook altijd weer intrekken. In onze privacyverklaring staat uitgewerkt hoe we omgaan met persoonlijke gegevens, wat we wel en niet doen met gegevens en wat jouw rechten zijn op het gebied van privacy. Deze verklaring krijg je bij aanmelding in het Portaal. Je kunt de privacy verklaring ook vinden op onze website.
  • 0.6 Hoe is het online Portaal beveiligd?
    Veiligheid is belangrijk bij ons. Daarom hebben wij speciale maatregelen ingeregeld om toegang te kunnen krijgen tot het Portaal. Een van deze maatregelen is de tweestapsverificatie. Met tweestapsverificatie is het moeilijker voor onbevoegden om toegang te krijgen tot jouw account, wat de privacy en veiligheid verbetert. Voor deze tweestapsverificatie maken wij namelijk gebruik van een authenticatie applicatie. Dit betekent dat jij steeds bevestigt dat jij het bent wanneer je in wil loggen. Hiermee garanderen we dat jij de enige bent die bij jouw gegevens kan. Dit doe je door gebruik te maken van de Salesforce authenticator of een andere authenticator applicatie. Meer informatie over hoe dit werkt ontvang je in de welkomstmail van jouw Coördinator. Mocht je aanvullende vragen hebben over hoe je de authenticatie-applicatie gebruikt, kun je altijd terecht bij jouw Coördinator. Daarnaast vind je meer informatie (inclusief foto’s) hoe je de authenticatie-applicatie gebruikt in het Vertellerspakket dat je ontvangt van je Coördinator. Het Portaal van (Gelijk)waardig Herstel is gebouwd met een Salesforce applicatie. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de Salesforce authenticator aan te raden. Dit hoeft natuurlijk niet als jij liever een andere authenticator gebruikt, maar die van Salesforce is het meest gebruiksvriendelijk.
  • 0.7 Ik heb een vraag, waar kan ik terecht?
    We organiseren verschillende Digitale Informatie Sessies (DIS) waar je terecht kunt met al je vragen en ervaringen. Hier kun je ervaringen, zorgen en vragen delen met andere ouders. Ook zijn er IT-inloopspreekuren als je vragen het over het online Portaal. Als je ervoor kiest om je Feitenrelaas te laten doorrekenen dan word je uitgenodigd voor de Digitale Informatie Sessie over de Schade Analyse en Afronding. Ook heeft jouw Coördinator ook wekelijks op meerdere momenten een Persoonlijk Inloopspreekuur waar je terecht kan met al je vragen. Bovenaan deze webpagina vind je een overzicht van alle Digitale Informatie Sessies en de Zoom-links. Je bent van harte welkom om aan te sluiten! Als je je nog niet hebt aangemeld voor (Gelijk)waardig Herstel, maar wel een vraag hebt, dan kun je mailen naar: vragen@gelijkwaardigherstel.nl
  • 1.1 Hoe kan ik mij aanmelden?
    Op dit moment is het nog niet mogelijk om je aan te melden voor (Gelijk)waardig Herstel. Wel gaan we in de loop van september starten met het organiseren van Informatiesessies, waarin jij je kunt oriënteren op de route van (Gelijk)waardig Herstel. Zo kun jij met de juiste informatie een weloverwogen keuze kunnen maken voor een aanvullende schaderoute. Houd onze website, onze LinkedIn-pagina of onze Facebook-pagina goed in de gaten voor de laatste updates over de Informatiesessies.
  • 1.2 Wat zijn de deelnemersvoorwaarden?
    Op dit moment kun je je nog niet aanmelden. Zodra dat kan, gelden de volgende deelnemersvoorwaarden:   Je beschikt over een volledige definitieve beschikking van de Integrale Beoordeling (IB) met bijbehorende berekening. In jouw Integrale Beoordeling (IB) is een schadebedrag van meer dan 30.000 euro opgenomen. Mede op verzoek van de Tweede Kamer is namelijk afgesproken dat de SGH-route primair (dus niet uitsluitend) wordt aangeboden aan ouders die volgens hun IB meer schade hebben dan de 30.000 euro die zij reeds uit de Catshuisregeling hebben ontvangen. We realiseren ons dat de hoogte van de IB natuurlijk niets zegt over de impact van de onrechtmatige terugvorderingen. Het Kabinet en SGH hebben daarom afgesproken om op korte termijn in overleg te treden over een oplossing voor de ouders die volgens de IB minder schade hebben dan de 30.000 euro die zij reeds uit de Catshuisregeling hebben ontvangen. Via onze website houden we je graag op de hoogte. Je neemt op dit moment niet deel aan een andere aanvullende schaderoute (CWS/regie route ministerie). Je mag wél in de wachtrij staan bij een andere route Je hebt niet al een andere aanvullende schaderoute afgerond   Als je kiest voor een Collectieve Vaststellingsovereenkomst via (Gelijk)waardig Herstel dan verrekent het ministerie van Financiën de schadecompensatie uit de IB met de schadeberekening van (Gelijk)waardig Herstel. De compensatie voor schade in de IB bestaat uit een bedrag van €500,- per half jaar en in de gevallen van na de Herstelwet 25% van het terug te betalen bedrag. Gevallen van voor de Herstelwet hebben een ander percentage.   De reden dat je niet tegelijk aan een andere route kan deelnemen is omdat het ministerie wil dat iedere ouder een kans krijgt om een aanvullende schaderoute te doorlopen. Als je in twee routes tegelijk zou meedoen beredeneert het ministerie dat je de plek van iemand anders bezet.​   Brief opzet grove schuld (OG/S-beschikking), ex-partner of deelgenomen aan een andere aanvullende schaderoute? Beschik je alleen over een brief opzet grove schuld (OG/S-brief) waarin het ministerie onderkent fouten te hebben gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld een betalingsregeling, en kwam je eerder wel in aanmerking voor bijv. de Catshuisregeling? Dan kun je je straks (nog) niet aanmelden (Gelijk)waardig Herstel. Ook wij vinden het vreemd dat de overheid je eerst erkent met een brief, maar vervolgens niet in de Integrale Beoordeling. We blijven dan ook met het ministerie in gesprek over een oplossing. Ook hebben we afgesproken dat het Kabinet voor het einde van 2024 met SGH in overleg treedt over de mogelijkheid de SGH-route open te stellen voor ex-partners en ouders die al een andere aanvullende schaderoute volgen of hebben gevolgd. Via onze website houden we je graag op de hoogte.   Ben in je in bezwaar/beroep tegen de Integrale Beoordeling? Dan kun je straks gewoon meedoen aan (Gelijk)waardig Herstel. Wanneer jij aan het eind van de route ervoor kiest om een Collectieve Vaststellingsovereenkomst (C-VSO) te tekenen, moet je je bezwaar of beroep intrekken. Dit is niet voor iedere ouder de beste keuze. Bijvoorbeeld als er een verschil van inzicht bestaat over wel of niet toegekende jaren, of dat er sprake is van een substantiële financiële impact. Je advocaat en of je naasten kunnen je hierbij het beste helpen en adviseren.
  • 1.3 Moet ik mijn aanvraag bij de CWS intrekken om mee te kunnen doen aan (Gelijk)waardig Herstel?
    Totdat je je advies van CWS hebt ontvangen, kun je je behandeling bij CWS pauzeren. Je kunt het ministerie mailen met het verzoek om je plek op de wachtlijst bij het CWS te bevriezen. Dit kun je doen door te mailen naar DienstpostbusOPS@minfin.nl Je hoeft je aanvraag niet in te trekken. Je kunt met de CWS bellen om precies te weten waar je op de wachtlijst staat. Het telefoonnummer is 0629683212 tussen 10:00 en 16:00. Als je je CWS-advies al hebt ontvangen (en daar eventueel voor in bezwaar of beroep bent), dan kun je op dit moment helaas niet meedoen aan (Gelijk)waardig Herstel.
  • 1.4 Waar kan ik mijn IB-Beschikking (Integrale Beoordeling) vinden?
    Heb je wél je IB-beschikking (Integrale Beoordeling) afgerond, maar kan je het bestand niet meer vinden of heb je het nooit ontvangen? Vraag dan je IB aan. Je kan dit doen door de volgende stappen te doorlopen: Ga naar https://herstel.toeslagen.nl/contact/ Zorg dat je de volgende informatie bij de hand: BSN-nummer Geboortedatum Laatste drie cijfers van de bij hen bekende rekening. Bel met het contactnummer dat op de website staat. Hierna stuurt het UHT de definitieve beschikking per post.
  • 2.1 Wat is het Feitenrelaas?
    Nadat jij je hebt aangemeld en een account hebt aangemaakt ben jij ‘Verteller’ en gaat de volgende fase beginnen: het Feitenrelaas. In deze fase kun je kennismaken met jouw Luisterend Schrijver en kan je beginnen met het vertellen van jouw verhaal. Jouw verhaal wordt door jouw Luisterend Schrijver opgeschreven in het online Portaal. Alleen jij en je schrijver hebben toegang tot dit deel van het Portaal; jouw Feitenrelaas. Het Feitenrelaas is jouw verhaal. Het blijft ook altijd van jou. Het is jouw geschiedenis, jouw persoonlijke gebeurtenissen, jouw leven. We hebben een leidraad voor het Feitenrelaas, een verhaallijn waarbij wij de juiste vragen aan jou kunnen stellen om jouw verhaal goed op papier te zetten. Bij jouw Feitenrelaas staat eigen regie voorop. Dit betekent dat jij als Verteller zelf de regie hebt om je volledige verhaal op papier te laten zetten wat belangrijk is voor je eigen emotioneel herstel. Je schrijft alle gebeurtenissen daarom zo compleet mogelijk op, inclusief emoties en gevoelens. Daarnaast is het ook de basis om letselschadeposten door te rekenen. Om dit zo goed mogelijk te doen werk je samen met een Luisterend Schrijver. Het Feitenrelaas is in drie delen verdeeld: Verleden: Wie was je voor het toeslagenschandaal en wat is er tijdens de toeslagenaffaire is gebeurd Heden: Wie ben je nu Toekomst: Wie wil je over een aantal jaar zijn Samen vormen deze jouw Feitenrelaas. Om het Feitenrelaas zo compleet mogelijk op te schrijven is er een leidraad opgesteld. Het is de bedoeling dat de Luisterend Schrijver het verhaal opschrijft aan de hand van deze leidraad. De onderdelen uit de leidraad kunnen jouw verhaal onderbouwen of compleet maken, maar je hoeft niet alles langs te gaan. Kijk wat voor jou fijn voelt en wat van toepassing is voor jouw verhaal.
  • 2.2 Hoe lang duurt het opschrijven van mijn Feitenrelaas?
    In welk tempo jij je Feitenrelaas schrijft is helemaal aan jou. Tijdens het vertellen en schrijven zul je oude herinneringen weer ophalen, wellicht pijnlijke momenten uit het verleden. We willen daarom iedereen aanraden de tijd hiervoor te nemen. Dit is onderdeel van emotioneel herstel. Ook is de tijdsduur van het schrijven afhankelijk van de beschikbaarheid van jou en je Luisterend Schrijver.
  • 2.3 Wat is het (Gelijk)waardig Herstel Portaal?
    Tijdens het doorlopen van de route maak je gebruik van het (Gelijk)waardig Herstel Portaal. Het Portaal is ontwikkeld samen met ouders om ervoor te zorgen dat de dingen die wij belangrijk vinden, veiligheid en privacy, goed geborgd worden. In het portaal kun jij bij je Feitenrelaas. Ook kun je je Luisterend Schrijver toegang geven tot je Feitenrelaas of deze toegang intrekken. Ook kun je op het Portaal je Integrale Beoordeling (IB-beschikking) en andere documenten uploaden. Verder kun je hier je instellingen wijzigen of de toestemmingsverklaring inzien. Het (Gelijk)waardig Herstel Portaal is er om te zorgen dat jouw gegevens goed beveiligd worden. Wij zorgen dat jouw privacy wordt gewaarborgd. Het Portaal is niet door de overheid, of van de overheid, en zij kunnen hier ook niet bij. Jij bepaalt altijd zelf wie toegang heeft tot jouw gegevens. Bijvoorbeeld de Luisterend Schrijver met wie jij jouw Feitenrelaas gaat opschrijven. Je kunt samen zitten met de Schrijver en op het moment dat jullie afspraak is afgelopen de toegang intrekken als je dat fijn vindt. Ook geef jij het Schade Analyse Team toegang tot je Feitenrelaas wanneer je ervoor kiest om door te rekenen. Je ziet in het Portaal altijd wie toegang heeft en kunt die toegang altijd intrekken. Niemand kan jouw Feitenrelaas zien behalve als jij daar expliciet toestemming voor geeft. Ook je Coördinator niet, die ziet alleen in welke stap van het proces jij zit. Of je bijvoorbeeld aan het schrijven bent of al klaar bent. Maar nooit de inhoud.
  • 2.4 Hoe kan ik op het Portaal komen?
    Bovenaan onze website zie je een balk staan met ‘Mijn (Gelijk)waardig Herstel’. Op deze manier kun je op het Portaal komen. Je gebruikersnaam heb je via de mail ontvangen en je wachtwoord heb je zelf aangemaakt. Als je je gebruikersnaam of wachtwoord niet (meer) weet, laat het dan weten aan je Coördinator, die helpt je graag verder.
  • 2.5 Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik weer inloggen?
    Als je je wachtwoord bent vergeten kun je terecht bij je Coördinator, die kan ervoor zorgen dat jij je wachtwoord kan resetten.
  • 3.1 Wat zijn de stappen van de Schade Analyse fase?
    Stap 1: Bijwonen van de DIS en toegang geven Wanneer jij als Verteller ervoor kiest om jouw Feitenrelaas in te leveren voor doorrekening, begint een nieuwe fase in jouw (Gelijk)waardig Herstel proces. Je krijgt een uitnodiging voor een Digitale Informatiesessie over de Schade Analyse fase en Afronding. Deze DIS vindt elke woensdagavond plaats van 19-20 uur in Zoom. De link voor deze Zoomsessie ontvang je in je mail. Nadat je deze sessie hebt bijgewoond kan het Schade Analyse team starten met het lezen van jouw Feitenrelaas. Hiervoor kun je in het Portaal toegang geven aan het Schade Analyse team. Stap 2: Vertaling Feitenrelaas naar schadeposten Het Schade Analyse team vertaalt de zogenoemde impactvolle gebeurtenissen uit jouw Feitenrelaas naar (im)materiële schadeposten. Dit gebeurt aan de hand van het Herstelmodel waarbij gebruik wordt gemaakt van forfaitaire schadebedragen die passen in de Nederland gangbare rechtspraktijk. Indien er onduidelijkheden zijn zal het Schade Analyse team gedurende deze stap contact met je opnemen. In sommige gevallen kan ervoor worden gekozen om aanvullende informatie, die ontbreekt in het Feitenrelaas, alsnog vast te leggen. Het Schade Analyse team zorgt samen met jou voor deze aanvullende informatie en voegt deze toe aan jouw Feitenrelaas. Stap 3: Bespreken uitkomst De Schade Analist bespreekt de uitkomst met jou. De uitkomst omvat het overzicht van Schadeposten die het Schade Analyse team heeft geïdentificeerd aan de hand van jouw Feitenrelaas. In dit overzicht worden eventuele ontvangen schadebedragen uit de Integrale Beoordeling (IB) verrekend. Als jij de uitkomst gaat bespreken met de Schade Analist kun je altijd je advocaat of iemand meenemen die jij vertrouwt. Belangrijk om te weten is dat wij vanuit de stichting geen (juridisch) advies geven, jij kunt altijd zelf het beste bepalen wat voor jou de beste optie is. Vanuit onze stichting wordt de uitkomst met jou besproken, maar bij het besluiten welke vervolgstappen het beste past bij jouw situatie kunnen wij niet adviseren. Stap 4: Uitkomst laten bezinken en bespreken Nadat jij de uitkomst hebt besproken met de Schade Analist is het goed om dit te laten bezinken. We raden je aan om dit, als jij dat wilt, ook te bespreken met je advocaat, gezin of iemand anders die jij vertrouwt. Je hebt hier zes weken de tijd voor.
  • 3.2 Kan het Schade Analyse team nog om aanvullende documenten vragen?
    Tijdens het schrijven van het Feitenrelaas kan het voorkomen dat het helpend of nodig is om ondersteunende documenten toe te voegen. Dat is nodig om een zorgvuldige berekening te kunnen maken. We doen ons best dat het steeds gaat om documenten die eenvoudig opvraagbaar zijn. Dit zijn bijvoorbeeld documenten zijn over jouw arbeidsverleden, adreswijzigingen, ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing, WSNP of MSNP. Als dit voor jou van toepassing is zal het Schade Analyse team dit met jou bespreken. Indien je na overleg met de Schade Analist ondersteunende documenten wil toevoegen, kan dit in het Portaal. Als je deze documenten niet (meer) hebt kun je deze aanvragen. Neem gerust contact op met de Schade Analist over hoe je dit kunt doen.
  • 3.3 Hoe lang duurt de Schade Analyse fase? 
    Het verschilt per persoon hoelang de Schade Analyse fase duurt, maar we geven je graag een indicatie van wat je kunt verwachten. Vanaf het moment dat je de Digitale Informatiesessie hebt bijgewoond gaat het Schade Analyse team lezen en rekenen. Het Schade Analyse team kan jouw Feitenrelaas zien nadat jij hen toegang hebt gegeven via het Portaal. Binnen acht weken na het geven van toegang tot jouw Feitenrelaas wordt er een Terugkoppelgesprek met jou gepland.
  • 3.4 Hoe wordt mijn IB verrekend?
    De schadecompensatie uit de Integrale Beoordeling (IB) verrekend wordt in de schadeberekening van (Gelijk)waardig Herstel. De compensatie voor schade in de IB bestaat uit een bedrag van €500,- per half jaar en in de gevallen van na de herstelwet 25% van het terug te betalen bedrag. Gevallen van voor de herstelwet hebben een ander percentage. Met deze verrekening trekt het ministerie één lijn met CWS.
  • 3.5 Hoe gaat het doorspreken van de berekening?
    Een van onze onafhankelijke Schade Analistenbespreekt de uitkomst met jou. De uitkomst omvat het totale schadebedrag wat het Schade Analyse team heeft berekend aan de hand van jouw Feitenrelaas. Als jij de uitkomst gaat bespreken met de Schade Analist kun je altijd je advocaat of iemand meenemen die jij vertrouwt.
  • 3.6 Wat als ik het ergens niet mee eens ben?
    Als jij het niet eens bent met de schadeposten die door het Schade Analyse team zijn vastgesteld kun je hierover in gesprek gaan met onze Schade Analist. De hoogtes van de schadebedragen per schadepost liggen vast, omdat deze zijn gebaseerd op de in Nederland gangbare rechtspraktijk. Daar kun je dus niet over onderhandelen.
bottom of page